Wednesday, January 26, 2005

Balada Orang Berdosa

Hampir 2 bulan kaset Damai aku bermastautin di dalam Kia Spectra. Kereta Mak Andak aku. Rumahnya tak jauh 170 km je dari rumah aku. Dekat kan ?Kini ia kembali menghuni Kancil..maka berkemundanglah lagu2 drpd Album Damai-Hijjaz.

Aku cukup menggemari lagu Berkorban Demi Cinta. Agak tersentuh dengan lirik dan melodi karya Kamal Halim. ( Beliau pernah mencipta lagu dlm album pertama Diwani satu masa dahulu ). Lagu2 lain seperti Pesona Cinta dan Aku Hanya Seorang Umar masih boleh dikategorikan sebagai lagu boleh hits. ( Err...berapa ramai pencinta nasyid kat Malaysia ni ? )

Dengan penuh kejujuran, aku sebenarnya dah meng MP3 kan lagu ni. ( Maaf buat Hijjaz Records,copyright without permission ) Untuk kegunaan sendiri. Kalau tidak sia-sia MP3 Player yg aku beli. Kalian berminat ? Maaflah..sila beli yg original ! Aku dah beli, so ikut suka aku la nak convert kaset original aku kepada MP3 kan..OK ke?

Tajuk Balada orang Berdosa kat atas ni saja je. Aku teringat album kompilasi yg memuatkan lagu Kepadamu Kekasih-M.Nasir ( Dulu punya cerita daa..)

OK. Selamat menghayati lirik di bawah. Nak syahdu lagi ? Sila beli kaset DAMAI la.

Berjuang Demi Cinta - Hijjaz

Allah..Allah..
DenganMu segala…

Bermula gemilang cahaya
Petunjuk pimpinan yang esa
Menempuh jalan hidup di dunia
Cabaran yang silih berganti
Dugaan mematangkan diri
Mengajar erti hidup ini
Berjuang berkorban demi cinta
Suka dan duka suratan-Nya
Mengenal makna jalan bahagia
Masa yang silih berlalu
Semakin hampir saat itu
Ya Tuhan tunjukkan
Moga selamat bersama-Mu

Biarpun bersama kekurangan
Namun bersyukur kurniaan tuhan
Iman di hati, sabar menjadi penunjuk diri
Dengan-Mu kupunyai segala
Takkan beruntung seisi dunia
Limpah kurniakan petunjuk bantuan
Tempuh hari yang mendatang

Semoga…
Sisa hidup ini takkan terbuang lagi
Setiap detik masa dalam amalan jua
Jangan dipisahkan dengan-Mu kebahagiaan
Semoga dengan ini jambatan menemui
Cinta yang sejati
Itu yang abadi

Berjuang mencari iman taqwa
Perisai menempuh pancaroba
Penentu tempat rahmat bahagia
Seiring teman saudara
Pimpinan tauladan baginda
Ya Tuhan bantulah
Moga selamat selamanya…

Lagu- Kamal Halim
Lirik - Kamal Halim


No comments: