Wednesday, March 16, 2005

1. Tahap DEWA ?

" Aku bosan tahap dewa hari ini." Biasa dengar kalimat tadi ? Dan beberapa ayat penyata lain yg menggunakan DEWA sebagai pengukuh kata/membawa maksud maksima

Tertanya pd diri sendiri, siapakah dewa ? Aku rasa semua org tahu apa itu DEWA. ( Yg pasti ia bukan pemilik kedai basikal ). DEWA adalah tuhan bagi agama Hindu. Itu yg aku faham. So..bila menggunakan perkataan dewa spt contoh di atas kita secara sedar ataupun tidak telah mengakui KEWUJUDAN DEWA. ( Aku yakin ramai yg tak bermaksud mengakui kewujudan dewa )

Aku sendiri tak tahu, siapakah dan dari manakah gaya percakapan ini lahir. KL ? JB ? Penggunaannya dlm komik juga agak berleluasa.

Yg nyata itulah hakikatnya, lidah terlalu mudah utk mengucapkan perkataan DEWA. Tiada dewa dlm ISLAM. Yg ada Hanya Yg ESA. Allah. Pencipta setiap makhluk.

Jadi berhati-hatilah dgn perkataan yg diucap. Bimbang ia akan merosakkan akidah kita.

2. Relaku Pujuk-Spider

Yakin dan percaya ramai yg tahu lagu di atas. Juara Lagu di AJL 2004. Lagu siulan ramai.Cuma aku kurang senang dgn lirik yg terdapat di dalamnya.

" Tiada lafaz yg paling agung, kalimah cintamu, yg kutunggu-tunggu.."

Semua org tahu lagu ini ditujukan buat wanita. Tapi...
Wajarkah ada kalimat yg paling agung selain KALIMAH SYAHADAH ? Apakah kalimah cinta kepada seorang wanita ( Yg cantik akan tua, yg hidup pasti mati ) lebih agung drpd kalimah syahadah yg boleh menyelamatkan manusia drpd azab neraka ?

So marilah kita pakat ubah kalau nak menyanyi lagu Relaku Pujuk...
" Tiada lafaz yg paling agung..Kalimah Syahadah..yg kusebut-sebut "

No comments: