Monday, July 12, 2004


GUA SENYUM

Ini adalah Ekspedisi ke Gua Senyum, Temerloh pd 3 Julai lalu. Walaupun telah dipencenkan tapi masih ada yg sudi mengajak aku menyertai lawatan ini. Thanks for Cikgu Mee ( GPK KOKO yg baik hati )

Bagi manusia yg tak pernah menjejakkan kaki ke dalam gua seperti aku ekspedisi ini memang menarik. Kami terpaksa memanjat bukit utk menjelajah ke setiap anak2 gua. Antara gua yg dilawati, Gua Terang Bulan, Gua Taman 1, Taman 2 dan Gua Silat.

Di Gua Taman kami ditunjukkan dgn sejenis poko yg kembarnya hanya ada di Sarawak. Lebih menarik lagi pokok ini menurut pengkaji.."TIDAK RETI NAK MEMBESAR" saiznya MAINTAIN gitu..
Entahlah..kuasa Allah. Mungkin pokok itu membesar tapi tumbesarannya lambat. Mungkin tinggi hanya naik 2cm setiap 100 tahun,siapa tahu kan..? Wallahualam...

Di Gua Silat pula kami ditunjukkan dgn kesan tapak kaki pada bahagian atas/siling gua. Memang banyak tapak dan tumit kaki di sana. Menurut kata TravelGuider kami, tapak kaki itu adalah tapak kaki anak murid seorang mahaguru yg mendiami gua itu Hebat jugak org dulu bersilat ye. Dan pada satu dinding terdapat pula satu tapak kaki besar yg aku anggarkan jika saiz kasut diambil kira tapak kaki tersebut bersaiz 16 UK. Besar sungguh !
Tapak kaki siapa ? Mahaguru kot. Entahlah. Allah jua Maha Mengetahui.

Pendakian memang meltihkan tetapi menyeronokkan. Anak murid aku tak habis2 nak bergambar. Kejap2 posing..kejap posing. tension dok asrama, biarkanlah...

Di akhir sebelum pulang aku sempat mengamboil sekeping gambar pasangan teruna dara ( Harap2 mereka dah kawin ) sedang berseronok di atas motor. Mereka hanya mampu tersengih apabila menyedari gambar mereka kuambil. Tiada sebarang reaksi, Guru Kaunselor yg ada bersama aku ketika itu bagi tahu ..jika lelaki tu marah2 dia nak tampar aje. Dan sememangnya aku yakin dia berani buat begitu. Mujur juga mereka tak marah kami. Kalau tidak maka adalah insan yg bakal makan penampar free.Malu mungkin.

Ketika dlm gua tadi pun kami berselisih dengan 1 pasangan lagi. harap2 mereka juga telah berkahwin. Bagi aku, utk pasangan seperti mereka tiada apa yg menarik utk dilihat di dlm gua jika tidak dibawa oleh TravelGuider. So..? Nak buat apa di tempat2 terlindung di situ ? Maybe mereka menyiapkan tesis berkenaan gua2 di Temerloh barangkali. Bersangka baik sajalah...

~Apa nak jadi dgn anak2 org Islam hari ini..?


No comments: