Monday, November 01, 2004

update

Sudahlah jarang2 update, bila update tulisan pula ghaib gara-gara update Download Accelerator. Ghaib semuanya. Sabar..sabar...

Ada yg bertanya kenapa dah lama tak update ? Entahlah, aku pun tak reti nak jawab. Takpe la aku cuba jawab : Malas mungkin juga. Keduanya, aku rasa tak berbaloi jika update sekadar utk bercerita kisah aku di sekolah, rumah. Bak kata org sastera "Karya Picisan"( Jika blog ini dianggap sbg 1 karya )...

Bagi aku setidaknya setiap kali update perlu ada bahan utk dikongsi bersama yg boleh dijadiakan renungan. Paling penting ia boleh dijadikan bahan utk difikir bersama bukan RENUNG sahaja !

Tak Bai

Aku penuh yakin dan percaya kalian telah hadam kisah memilukan saudara2 kita di Selatan Thai ini. Perangai kafir laknatullah sama sahaja. Sangkakan Ariel Sharon, Bush sahaja yg keji rupanya Thaksin juga manusia terkutuk.

Kepada pembaca sekelian, rasa pilu belum cukup utk membantu mereka. Setidaknya di malam2 mulia Ramadhan ini mengapa tidak dipanjatkan doa kepada Yang Esa lagi Maha Gagah dan Perkasa ? Bukankah doa adalah senjata paling ampuh utk setiap mukmin ?



Ikhlas

Satu perkara yg aku ingin timbulkan di sini adalah ikhlas. ( Utk difikirkan bersama )
Akhir2 ini aku tertanya2 pd diri sendiri. Apa itu ikhlas ? Jika di lihat pd Kamus Dewan ikhlas bermaksud : hati suci, tidak menipu atau tidak pura2.
Cth ayat yg diberi : dia menolong dengan ikhlas. ( menolong dgn tidak mengharap apa2 balasan )

Ikhlas juga rahsia Allah. Hanya DIA yg mengetahui keikhlasan hamba-Nya. Malaikat pun tidak tahu ( Tinggi betul darjat ikhlas ).

Cuma yg aku tertanya-tanya. Kita selalu beribadat, contohnya solat. Dipenghujung niat mesti disertakan dgn Lillahi taala @ Kerana Allah Taala. Semua ibadat dilakukan adalah kerana-Nya, tanpa ada sebab2 yg lain. Tapi...dlm kepala ini, selalu di set kan..buat amal banyak2 nanti dpt syurga. Err..apakah ada keikhlasan yg sebenar di situ ? Berbuat amal utk masuk syurga ? ( Memang semua org nak masuk syurga & Allah pun dah janji )..Habis bagaimana pula dgn niat Lillahi Taala tadi ?

Ada seorang sahabat berkata pada aku. " Kita selalu buat kerja ikhlas tapi dlm masa yg sama mengharapkan balasan." ..Buat itu ..buat ini mesti dapat ganjaran.

Bagi aku..kita seharusnya beribadah tanpa memikirkan hal pahala, syurga kerana semuanya milik-Nya jua. Patutkah kita sebagai hamba yg dah dpt mcm2 nikmat ni kemudian Allah permudahkan hati kita utk beribadah..lepas beribadah dlm kepala kita mula berkira2..aku dah banyak beribadat hari ni ( Kita dpt beribadah pun dgn Izin-Nya jua )

Memang Allah telah berjanji dan Dia tidak akan mungkir. Tetapi sebagai hamba kita seharusnya beramal dan terus beramal tanpa mengira apa jua yg Dia nak anugerah.
Aku bimbang dengan sikap selalu berkira-kira dengan Allah..kelak Allah berkira2 dgn kita di akhirat..

Pasti sahabat2 pernah dengar cerita seorang Abid yg beribadat..500 tahun di sebuah Pulau. Dikurniakan airmata air dan buah delima setiap hari. Apabila nak dimasukkan ke dlm syurga dia berkata nanti dulu "Aku ingin masuk syurga dgn amalanku."
Lalu Allah perintahkan malaikat menimbang amalan 500 tahunnya dengan nikmat sebelah mata / penglihatan yg Allah kurniakan. Nyata nikmat mata itu lg berat berbanding amal 500 tahun, maka dia layak menjadi penghuni neraka.
Dan apabila nak dicampakkan ke neraka barulah dia mohon dgn Allah..Ya Allah masukkan aku ke syurga dgn rahmat-Mu... barulah dia dimasukkan ke syurga...

Kita beribadat baru beberapa tahun..tapi demand macam2. Sedangkan Allah lebih mengetahui.

~Songsangkah pendapat aku hari ini ? Rasanya OK sahaja.
~Jika kawan2 ada jawapan yg lbh baik..boleh utarakan. Jawab dlm blog kalian pun OK juga. Siapa tahu ulasan kalian boleh melepaskan aku drpd terus tertanya-tanya..

~ Beribadat dan terus beribadat tanpa memikirkan ganjaran..terserah pada-Nya nak bagi apa pun pd kita, bukankah Dia Maha Mengetahui setiap perilaku hamba-Nya.

Hal2 Lain

  1. Sekolah tinggal lagi 7 hari.
  2. Kuasa2 besar dlm EPL agak goyah musim ini. Season yg paling mencabar buat Man.U, Liverpool dan Newcastle.
  3. Dahsyat juga anak murid Nizar. Zar jgn smapai kau kena surat tunjuk sebab. :). Alaa..GSTT, nak buang pun tak hairan. Betul tak nizar ? ( Tapi aku rasa Pengetua kau tak baca blog kau haha )

No comments: