Wednesday, December 19, 2007

Sedikit Pengalaman

Jumaat lalu, pulang ke kampung bersama rakan sekelas di batu rakit, Anwar. Terengganu cerah. Kuantan hujan selebat-lebatnya. Ingin melalui Pekan, harapan gelap gelita...Pekan dah tenggelam. Ingin ke Chini jalan putus dek tanah runtuh. Tersadai di Bkt. Setongkol.

Pagi Sabtu, bersama Sepupu n Nuar redah sekali lagi. Menghala ke Chini. Jambatan masih belum siap. Ingin pulang ke Kuantan tak berbaloi, 60km beb ! Akhirnya jalan ladang sawit jadi pilihan. Lepas ! Ingin melalui jalan Segamat-Kluang-Mersing, gelap juga..air separas peha di kawasan Teh Dara ( Muadzam Shah ). Kami menuju ke Muadzam. Rehat seketika di rumah sepupu. Hj. Ramli. Nekad sekali lagi utk pulang. Kali ini andai kena naik bot, naik bot la. Kami mahu pulang !

Sampai di perkampungan org asli. Kg. Tanam, banjir di hadapan. 10 minit di situ, sebuah trak askar tiba. Yes ! Boleh tumpang ni :)

Terima kasih kpd brother askar kerana menghantar kami ke seberang. Tanpa perlu menaiki bot org asli yg tidak ketahuan berpa bakal di caj tambangnya.

Sampai di Kg. Jemeri, ada pulak lori ikan yg igin ke Mersing. Cantik la..tumpang lagi sekali. Dan kami bersama 5 org pemuda lain memanjat belakang lori. Syukur juga tiada hujan.

Akhirnya sampai juga ke destinasi. Endau. Tempat kelahiran. Bini pertama dan ketiga aku tinggalkan di Bandar Muadzam Shah :) Sory yang, jahanam enjin nak redah banjir.Hehehe. Bini kedua je boleh dibawa bersama. Bubuh dlm poket aje hahaha. N70 kesayangan.

Itulah sedikit pengalaman. Meredah sawit, naik trak askar, naik lori ikan utk pulang beraya. Syukur jalan dipermudahkan. Tidak perlu menunggu lama ada aje bantuan Allah hulurkan.
Terima kasih ya Allah !

No comments: