Wednesday, December 28, 2005

Proton, Agusta and Handphone



Proton jual Agusta RM 4.50.
Headlines utk Utusan Malaysia hari ini.
Terkedu apabila membacanya, MV Agusta Motor yg dibeli dgn harga RM 315 juta pd Julai 2004 telah dijual dengan harga serendah ini ?

Terus terang. Aku bukan ahli ekonomi. Masa SPM pun aku tak ambil subjek ekonomi.
Tapi aku yakin semua org boleh fikir. Betapa teruknya proton berniaga.
Bagi aku, betul la tu, jual aje syarikat yg tak menguntungkan apatah lagi syarikat yg hutangnya bertimbun. Simpan buat apa biawak hidup ? Habis telur disapu nanti !

Yang dimusykilkan...apakah proton holdings tak buat research utk membeli Agusta tahun lalu ? Takkan tak selidik, Agusta banyak hutang ke tidak, potensi utk maju ada ke tidak ? Main beli aje ? Wahh mudah sungguh berjual beli. Orang yg ingin beli handphone pun pandai buat research coz taknak rugi bila dah membeli. Itu handphone yg harga 6-7 ratus.

Agusta nilainya ratus juga tapi ratus juta ! Patut la proton lingkup, hutang bertimbun.Kereta proton laku dijual tapi masih lagi rugi , rupanya dok tanggung hutang sendiri + hutang orang.

Tak mengapalah, redakan kegeraman ini dengan anggapan bahawa proton hanya menghantar office boy atau budak despatch nya ke Italy tika jual beli syarikat tersebut.

*Tapi aku rasa budak despatch pun tak buat kerja gile macam nih.
*Penasihat proton, takkan tak komen apa2 dengan kegagalan tahap MAHA ni ? Atau sememangnya tidak tahu menahu langsung dengan urusniaga pembelian ini ?

*Moga tiada lagi kesilapan jual beli seperti ini. Bukan apa, bimbangg bila dah nazak nanti kerajaan juga yg terpaksa menanggung. Duit lagi ! Duit siapa ? Duit rakyat yg bayar cukai saban tahun ! Duit aku,engkau dan mereka :)

*Barangkali proton pun nak ikut langkah gemilang Malaysian Airlines System agaknya. Apa susah ? Kerajaan boleh support kan ?

No comments: