Friday, August 08, 2008


Angin Ahmar / Stroke
Sebelum ke masjid utk Solt Jumaat, sempat menonton rancangan Al-Hidayah di Tv3.
Ada la part, ustaz tu cerita bab angin ahmar atau omputih sebut stroke. Sebelum ni tahu, tapi kurang peduli sangat. Kurang mengkaji. Tapi tadi info perihal penyakit yg digeruni sekian ramai org di ceritakan di Tv. Ini sedikit kisahnya.

Mengikut sejarahnya ia bermula sejak zaman Nabi Sulaiman alaihissalam. Angin ahmar ni rupanya, memang sejenis angin. Kiranya benar2 angin la. Bukan saja2 je ia di beri nama angin. Angin yg berpenyakit ini di bawa oleh jin ! ( Baru ku tahu ! ) Cucu Rasulullah S.A.W, Saidina Hassan pernah terkena angin ini menyebabkan beliau lumpuh.

Tika itu datang Jibrail. Nabi lalu bertanya adakah ubat yg dpt menyembuhkan ? Maka Jibrail berkata ya Rasulullah. tapi tunggu sekejap.
Jibrail menghilang kemudiannya muncul kembali dan mengajarkan Baginda Nabi, Doa utk melawan penyakit angin ahmar.

Doa nya ? Tiadalah dapat dinukilkan di sini. Sahabat2 silalah mencarinya di toko2 buku, belek2lah buku perubatan secara Islam. Insya Allah ada.
?

Tapi dari sudut Sains pula / yg nampak di mata la :
Angin ahmar atau strok ialah masalah kesihatan yang diakibatkan oleh salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian otak diganggu.

Bahagian otak tersebut tidak lagi menerima
oksigen yang mencukupi dan oleh itu, sel-sel otak akan rosak atau mati, dan mengakibatkan bahagian badan yang dikuasai oleh bahagian otak itu tidak berfungsi.

Angin ahmar ialah kecederaan
saraf yang serius dan gejalanya ialah kehilangan fungsi saraf secara tiba-tiba.

Punca angin ahmar termasuk kelanjutan umur, darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi, dan merokok.

Senjata dan perisai mukmin, bukankah doa ? Selain mendapat rawatan zahir di hospital, amalan melalui rohani jangan dilupa, tidak begitu ? DIA yg mendatangkan penyakit, DIA jualah yg menyembuhkan maka kepada DIA lah tempat sewajarnya kita bermohon.

No comments: