Tuesday, June 16, 2009

Betulkah kiblatnya senget ?

Jumaat lalu dalam perjalanan pulang dari Kelantan ke Kuantan kami ( saya dan sepupu ) singgah di Kuala Terengganu. Tiba-tiba aje terlintas di fikiran untuk menguji kesahihan cerita masjid kristal senget kiblatnya ( tidak menghala ke arah kiblat yg betul )

Kebetulan saya membawa bersama kompas penunjuk kiblat. Apa lagi..? Bermulalah misi kami mencari kesahihan dan kebenaran.

Hasilnya ada pada gambar ini :-















Saya dapati ia senget sekitar 5 hingga 6 darjah.
Saya bukanlah pakar dalam hal membaca bearing, sudut ataupun penentu kiblat

Terserah kepada tuan-tuan dan puan-puan untuk menilainya.
Jika ada pengetahuan tentangnya kita kongsi bersama. Mungkin juga saya silap.

Gambar kiri : Kiblat Masjid Kristal ( kiblat lurus ke hadapan )
Gambar kanan : Kiblat yang sepatutnya ( berdasarkan Qiblat Finder saya )

No comments: