Monday, July 13, 2009


Keliru Sang Remaja

Saya telah ditanyai oleh seorang remaja perempuan tika cuti sekolah yg lalu...
"Abang, berdosa tak kalau pergi kelab malam / disko ? "

Terkedu juga nak menjawab. Sedangkan remaja ini cemerlang pelajarannya. 7A PMR. Apa hal ditanya soalan yg aneh-aneh begini ?

Saya menyoalnya kembali sambil akal berfikir bagaimana ingin memberikan jawapan yg terbaik yang boleh menimbulkan rasa jijiknya utk melangkah ke situ...
" Err..apa tujuan nak ke sana ? Nak cari apa ? " tanya saya
" Saja nak release tension, " jawabnya
" Kenapa nak ke situ ? Situ kan tempat org minum arak, " balas saya
" Eh, kawan saya pergi situ takminum arak pun, dia order air Coke je." sanggah anak gadis 16 tahun itu.

" Ermm, beginilah, OK la dia tak minum. Tapi kenapa perlu ke sana, kan banyak lagi tempat lain ? Org Islam ni, ada 2 je jawapan bila berada dipersimpangan. Dosa dan pahala. OK, kalau pergi kelab malam tu, agak2 awak la, dapat pahala tak ?" Saya cuba membuka minda dan menguji akal remaja cemerlang tapi masih keliru ini.

Dia tersengih.
" Haa..kalau tak dapat pahala, buat apa pergi ? Untuk apa kita pergi ? Nak tgk jantan betina berpelukan ? Nak tgk org minum arak, minum air kencing setan ? Tempat setan penuh.."

Pakcu : Itulah antara kekeliruan yg wujud. Remaja yg cemerlang akademik. Yang tak cemerlang akademik tidak saya tahu bagaimana pertimbangan mereka terhadap disko ini. Kalau semua pusat hiburan / kelab malam ini takde kan bagus..duhai kerajaan..ibu kejahatan adalah air kencing setan. Bila lagi mau dilupus...? ( Dengan tempat ronggengnya sekali laa..)

No comments: