Sunday, April 18, 2004

JOHOR BAHRU

Kisah semalam la. Aku ke JB bersama Adi ( Sahabat baik sejak di meja sekolah lagi ) Bukan ada apa yg penting pun, sekadar suka2 melihat kota metropolitan.
Adi nak bayar duit keretanya. Aku just follow aje.

Sepanjang jalan kami berborak fasal bisnes. Sememangnya sahaat aku ini seorang yg boleh dikatakan berjaya dlm kehidupannya ( Setakat ini la )
Pernah menjadi pentertnak ikan talapia, pernah jual kerepek, pernah jadi guru al-quran, pernah jadi driver van ( hantar susu dairy milk ), pernah jadi salesman bagi Dewan Bahasa & Pustaka dan kini seorang agen insuran yg berjaya.
Aku kata berjaya sebab sebulan gaji dia hari ini mungkin sama dengan 3 bulan gaji GSTT aku. Silap2 lebih. Seronok melihat kawan2 berjaya. Tumpang gembira. Yang penting boleh dibuat iktibar. Dia baangkit daripada seorang yg tidak berkelulusan tinggi tapi income yg diperolehi belum tentu diperolehi oleh org berijazah sarjana muda.

Macam2 cerita dikhabarkan. Cita-citanya utk masuk pasaran saham dan juga hajat besarnya yg ingin menjadi taikun minyak mcm Roman Abromovich !
Melihat pada usahanya aku rasa itu bukan mustahil. Plan yg diceritakan berdasarkan realiti, bukan retorik. Dan aku sedikit sebanyak terasa juga tempias bisnesnya. Minat tu ada tapi belum cukup mendalam.
Terkini bisnesnya adalah MLM Biospray. Dengan plan marketing yg tak pernah aku jumpa ( Selama mengenali MLM ) aku rasa projek biospray ini pun akan berjaya. So sesiapa yg ada hati nak join, boleh hubungi aku hahaha...aku bukan serius sangat ( Tak punya waktu ) just melabur apa salahnya kan ?
Sebab setakat ni aku belum rugi apa2 pun.

Sampai tengahari di sana. Makan nasi campur di Kg Melayu Majidee.Kami ke Holiday Plaza@HP. Mencari CDRW dan disket serta ink printer. Mahal amat ink nya.Tiada apa yg menarik selain dipenuhi dengan manusia cina. Kemudian kami ke City Square. Melihat gelagat anak muda. Remaja Melayu Islam semakin pudar identitinya. Menjaja pusat ke sana sini. Apa jadahnya ? Fikir ada agaknya manusia adam nak buat isteri dengan pakaian begitu ? Benarlah kata Us. Ismail Kamus, membina bangunan bukanlah susah tetapi nak membina manusia yg bina bangunan itu adalah lebih susah !
Aku sebenarnya baru kali pertama menjejakkan kaki ke sini walau sudah bertahun ia di bina. Jalan2 punya jalan ada juga org kg aku di sini. Dunia ni bukan terlalu luas ! Pusing2 dan kami keluar. Ke Plaza Angsana. Suasan di sini OK la sedikit berbanding CS. Terasa mcm pergi Sunway Pyramid je. Luas dan lapang. Ke Kedai Buku Badan. Membelek buku punya lama hanya 2 buah ku beli :)

Zohor, Asar, Maghrib, Isyak ku jama'kan. Hadiah yg Allah bagi takkan nak di tolak ? Jangan berlagak sangat.

Selepas maghrib hajat hati nak pulang terus ke endau. Tapi di skrin layar kedai mamak, Man.U sedang bertarung dengan Pompey. Tiada pilihan lain rasanya selain perlawanan ini perlu ditonton sehingga tamat.
Tontonan tak berbaloi lagi nampaknya. Sekadar menyaksikan Man.U lingkup lagi baik aku balik maghrib tadi.

Pulang ! Sampai di rumah hampir jam 1 pagi.
So. Itu aje kali ini. Kesimpulannya jauh perjalanan luas pemandangan. JB dan KL sama sahaja. Nilai2 Islam yg telah diperbaratkan...sampai bila ?


No comments: