Saturday, August 07, 2004

KULIAH MAGHRIB

Kuliah bulanan di kampung aku oleh Us.Nordin ( Sure kalian tak kenal ), penyampaiannya kali ini agak menarik. Contoh-contoh yg diberikan kadang-kadang kena di atas batang hidung sendiri..:)

Intipati
1. Solat Subuh berjamaah di masjid pahalanya adalah ibarat beribadah sepanjang malam. Maka diberikannya contoh, org kita ( Org kg aku la ) pukul 3 pagi selambe ju turun ke pantai untuk memukat ikan. Solat subuh pun atas pantai je sorang diri, subuh di surau tak mau. ( Terasa juga bagi yg kaki bola..champions league jam 3.30am relax je bangun :) )

2. Barangsiapa Solat Dhuha 2 rakaat,maka Allah tidak akan papakan kehidupannya
( Hadis ). Pengakuan jujur : Bak kata Nujum Pak Belalang "Jarrang-jarrang"..aku la yg jarang-jarangnya... Masa study dulu aku pernah terserempak dengan seorang perempuan pada waktu dhuha..(pada hemat aku la dia solat dhuha.Maaf aku lupa apa buktinya )...hmm padan dengan amanah yg Allah berikan pada dia. Terbit rasa hormat aku pada dia. Sesuai utk diteladani oleh anak buahnya.

3. Yakinlah dengan rezeki yg telah Allah tetapkan buat kita. Jangan terlalu mengejar dunia. Setiap rezeki, contohnya pada ikan kembung di Laut China Selatan..telah tertulis nama kita sebagai manusia yg memakannya walaupun rumah kita di pantai barat.

4. Barangsiapa berjihad dengan tangan dia ada iman..barangsiapa berjihad dengan lisan dia ada iman..barangsiapa berjihad dengan hati dia ada iman ( Benci melihat maksiat )...tapi jika melihat maksiat pun tiada terbit rasa benci..maka apakah ada iman di hati ?

5. Setiap amal kebaikan yg dibuat akan ditapis oleh malaikat pada setiap lapisan langit sebelum sampai kepada Allah, jika "kantoi" di lapisan pertama kerana ada riak pd amalan tersebut maka automatically, REJECT. Tapisan terakhir adalah drpd Allah sendiri di mana ditentukan sama ada amal itu IKHLAS atau tidak ( Hanya Allah jua mengetahui keikhlasan,malaikat pun tak tahu ). Jika tidak ikhlas maka ia akan dilemparkan kembali kepada tuannya. Namun bg amalan kejahatan tiada tapisan. Directly Allah terima, kecuali kita mohon keampunan.

~Moga dapat manfaat utk kita.
~Tersentuh dengan kisah TG dlm blog Rebelseventh...

>>>Berzikirlah...berselawatlah<<<

No comments: