Monday, January 24, 2005


>>>Salah seekor lembu yg dikorbankan di rumah aku. Kelihatan Atok Sedara aku begitu serius dlm usaha menamatkan riwayat si lembu.

Korban

Hari Raya AidilAdha telah 3 hari berlalu. Namun hari ini kita masih lagi haram utk berpuasa sunat. Hari tasyrik !

Hari ini aku Cuma nak berkongsi sedikit peringatan yg kukutip drpd Majlis Kuliah Maghrib di kampung jiran aku.

_/ Pada tempat yg diturunkan bala oleh Allah, Rasulullah S.A.W menyuruh kita berhati-hati, jangan bersuka ria atau bersenang lenang. Dibimbangi bala akan kembali semula.

Cth : Di Laut Mati. Jika melawat ke sana tidak wajarlah kita bersuka ria. Ambil pengiktibaran drpd kemusnahan umat terdahulu adalah yg utama.

_/ Ubudiah. Abdikan diri kepada Allah.

Cth : Kisah Nabi Ibrahim yg bermimpi mendapat perintah drpd Allah agar disembelih anaknya Nabi Ismail. Betapa taatnya baginda kepada Allah. Tanpa mempersoalkan perintah sama ada ia logic ataupun tidak.

Di sini menunjukkan betap tingginya tahap pengabdian baginda kepada Allah.
Tapi kita hari ini…
Perintah Allah bukan hadir melalui mimpi tetapi melalui rasulNya sehingga zahirlah SEBUAH KITAB. AL-QURAN. Jelas lagi nyata segala hukum hakamnya. Tiada sebarang keraguan mengenai kesahihan bahawa ia memang datang drpd Allah jua.

Namun masih ramai yg mempertikaikan itu dan ini. Di mana tanda pengabdian kita kepada Ilahi ? Dan kita terus berbangga akulah hamba Allah…sedang perintah yg jelas lagi nyata dlm Quran tetap teguh di hati bahawa ia tidak RELEVAN sama sekali ataupun ia masih belum relevan ataupun setengah daripadanya relevan dan selebihnya masih perlu dikaji. Dan ramailah yg ingin menjadi juara dlm meyakinkan manusia bahawa ia memang belum relevan. Tunggu dulu, sabarlah...

Dan aku tertanya bilakah ia akan relevan ? Mungkin setelah bintang-bintang berguguran dr langit. Dan aku yakin dan percaya bahawa pd tika itu pasti ramai yg mengakui segala ayatNya benar-benar RELEVAN !

>>> Peringatan buat aku, engkau, mereka. Ya..utk kita semua yg bergelar HAMBA.

No comments: